Mumbai! - Reisverslag uit Bombay, India van Mike en Chris Verkleij en Rikkers - WaarBenJij.nu Mumbai! - Reisverslag uit Bombay, India van Mike en Chris Verkleij en Rikkers - WaarBenJij.nu

Mumbai!

Door: chris en mike

Blijf op de hoogte en volg Mike en Chris

09 Juni 2011 | India, Bombay

Donderdagochtend vroeg zijn we vertrokken vanaf Amsterdam naar Mumbai. We hadden een lange reisdag voor ons. Toch wel met wat zenuwen in de buik vlogen we eerst naar Munchen. Behalve dat Chris niet wist in welk land we waren (iets wat verzwegen had moeten worden) hebben we daar niet zoveel meegemaakt. Daarna maakten we ons klaar voor een zeveneneenhalf uur durende vlucht.

Eenmaal aangekomen in Mumbai was Mike zijn eerste opmerking: 'wat ruikt het hier raar' (vrij vertaald: 'wat stinkt het hier' ). De geur die we ondertussen hebben omgedoopt tot 'tandoori'. We werden (superluxe) opgehaald door airportpickup om ons naar het hotel te brengen. De eerste ervaringen waren meteen typisch, niet alleen is het warm (denk aan het reptielenhuis in de dierentuin), maar om van het vliegveld af te komen moesten we eerst door een soort bouwput rijden.

We kwamen aan rond 12 uur dus Mumbai lag te slapen, maar wel op straat, waardoor we er meteen midden in zaten. Alleen dat kwartiertje maakte al enorme indruk. Na een nachtje slapen in een kamer die volgens ons toch echt naar tandoori rook, zijn we de volgende dag rustig rond gaan kijken.

Bij het onbijt hadden we meteen al de eerste slok verkeerd water binnen, meteen een goede les, vraag altijd naar mineraalwater! Na ongeveer een uur voorbereiden waren we er voor ons gevoel klaar voor om de straat op te gaan. Bam! De hele straat vol verkeer, mensen, dieren, gekleurde sari's, eetstalletjes, zwervers, straatvuil en ga zo maar door. We keken onze ogen uit. Hier hebben wij ook onze eerste aankoop gedaan, maar dat ging niet zomaar. In verband met wat regen leek het ons een goed idee twee paraplu's aan te schaffen. Iedereen leek zich met dit gebeuren te willen bemoeien en weten wij veel of 100 roepies de goede prijs is voor een paraplu! Gelukkig had half Mumbai daar wel een mening over.

Toen we dachten de boel een beetje door te hebben hebben we zelfs een riksa genomen naar dé winkelstraat in de wijk. Wat een rotzooi. Bovendien had de moesson de boel wel een beetje schoongespoeld, maar ook hele rivieren op straat veroorzaakt. We hebben een halfuur gewoon op de stoep gezeten en alles aan ons voorbij laten gaan. Inclusief ossenkar.

De volgende dag gingen we van ons eerste hotel naar het volgende. Een uurtje rijden helemaal naar het zuiden. Al snel kregen we door dat het een andere dag was. Het leek wel alsof de douche was aangezet. Werkelijk waar, het regende zo verschrikkelijk dat je met 10 minuten drijfnat was. Kortom, niet erg leuk. In de auto zitten werd dan ook een avontuur opzich, het verkeer, beslagen ruiten en het idee alsof er emmers water over de vooruit worden gegooid maakt het vrij avontuurlijk. Eenmaal aangekomen krijgt chris het ook nog voor elkaar om haar paraplu zo te houden dat de halve moesson bij die arme taxichaffeur de auto in kwam zetten.

Zaterdag hebben we nog wel wat dingetjes bezocht, zoals de gateway of India, maar de lol is er toch een beetje af als je paraplu het bijna begeeft onder de regen. 'S avonds was deze ellende al snel weer vergeten toen we erachter kwamen dat ons hotel een dakterras had waar je aan de ene kant op de gateway aan de andere kant over zee uitkijkt. Niet slecht.

De volgende ochtend zaten we weer een uurtje in de auto. We hadden met Annet (waar we de komende paar dagen op bezoek gaan) net buiten de stad afgesproken. Van Mumbai naar Pune is ruim twee uur rijden, maar je wordt onderweg wel beziggehouden. We hebben de eerste apen gespot! Bovendien maakten alle verongelukte vrachtwagens aan de kant van de weg de boel ook net wat spannender. Maar wegen blijken niet alleen handig te zijn voor auto's. Je kunt er, blijkt, ook hele kuddes paarden, schapen en/of geiten over verplaatsen. Bovendien lijken verkeersregels hier overbodig, dit alles zorgt voor een vrij dynamisch straatbeeld.

Over hoe we het in Pune ervaren horen jullie snel een update! Geniet van de foto's ;)

• 16 Juni 2011 - 13:53

Tineke En Dick:

Ook hier in Nederland hebben we een ware moesson volgens mij. Geniet van jullie verhalen en foto's.

• 16 Juni 2011 - 14:47

Liza:

Super leuk om te lezen! Keep us updated! And, have fun! X

• 16 Juni 2011 - 15:00

Kim:

Wat leuk om jullie verhaal te lezen!! Veel plezier!! Ben benieuwd naar het bruiloft verhaal! :) X

• 16 Juni 2011 - 17:47

Christiaan:

Hoi lieverd(s). Da's nog eens leuk zo de verhalen te lezen! Wat een land he!?
    Wel vaak beetje rommeltje. Maar ja zolang ze er zelf geen last van hebben.....en dat verkeer is ook wel ff wennen.
    Pas goed op jullie zelf.....( als vader moet dat er toch altijd even bij ;-))
    Groetjes ook aan Willen en Annet.

• 17 Juni 2011 - 11:43

Kelly Vermeer:

Hoi!

Komen jullie ook nog in de buurt van Nasik? Daar zit ik momenteel. Zo ja, zou graag afspreken.
    Laat maar weten: kellyvermeer@hotmail.com

Groetjes Kelly

• 19 Juni 2011 - 19:46

Lott En Melle:

Super vett allemaal.
    vooral Lott geniet van de verhalen de foto's.(lott) Die kippen vond ik dan wel weer een beetje Sneu!!!

Veel plezier nog hou ons op de hoogte!

GR Lott en Melle